Una de les nostres inspiracions: la filosofia pikleriana

Emmi Pikler
1902-1984

Us volem parlar una d'una de les maneres de treballar amb la petita infància que ens ha fet adreçar-nos en aquesta nova direcció, tant fora del projecte com a dintre: les experiències d'Emmi Pikler i de la seva convicció que l'infant ha poder moure's en llibertat i que els educadors hem de d'oferir els espais i l'acompanyament perquè això sigui possible.

En aquesta filosofia es diferencien dos grans moments en la vida quotidiana dels infants:

  • El temps dedicat al joc lliure i les activitats autònomes: l'educador o educadora no ha d'interrompre ni influir el joc i l'activitat lliure dels infants. El desenvolupament motor de l'ésser humà no necessita de la intervenció d'altres i ha de possibilitar-se que cada infant pugui exercitar-se al seu propi ritme trobant un entorn favorable.
  • El temps dedicat a les activitats d'atenció personal: s'estableixen com moments privilegiats entre l'educador o educadora i l'infant. Es considera que l'adult ha de mostrar alguna cosa als nens i les nenes: hàbits, normes, socializació...

L'hora de dinar està inclosa en les activitats d'atenció personal i el vincle amb l'educadora quan l'infant és un nadó i amb aquesta i els companys quan és més gran.

En els primers minuts d'aquest vídeo podem veure com és d'estreta la relació entre el nadó i la cuidora en els moments de cura. Està en alemany, però les imatges parlen per elles mateixes.


El passat 9 de maig, vam assitir a la Jornada Educativa "El joc de l'infant des de l'enfocament piklerià", on Judit Dobosné Kelemen va donar una breu explicació de com s'organitza l'hora del dinar amb els infants:

  • Nadons: reben una atenció personalitzada per part de l'educadora. Això es fa en una zona diferenciada de la zona de lloc per evitar distraccions en l'alimentació i en la relació adult-infant.
  • Infants més grans: amb certa autonomia en el moviment entren del jardí per menjar en grups petits. El moment dels àpats segueixen sent un moment de relació molt cuidada entre els infants i l'educadora. Si un nen o nena no ve es guarda el lloc perquè els companys el tinguin o la tinguin present.

No hay comentarios:

Publicar un comentario